La nova terminal de contenidors Moll Prat és una de les primeres del món que opera de forma semiautomàtica i és capaç de descarregar grans bucs de manera simultània. El sistema, amb grues monitoritzades, permetrà augmentar la productivitat del port barceloní. La terminal està ubicada en una zona molt pròxima a la bocana per facilitar la maniobra dels vaixells. El moll té 1.500 metres de longitud i l'esplanada de càrrega i descàrrega de contenidors té una extensió de 100 hectàrees. La inversió inicial de tot plegat: 300 milions d'euros, que corren a càrrec de la companyia Tercat, membre del grup xinès Hutchison. Els accessos viaris i ferroviaris són clau per convertir la infraestructura en una porta d'entrada estratègica del sud d'Europa. La setmana passada va sortir el primer tren de mercaderies per ample internacional, una prova superada que era necessària per posar en servei les instal·lacions ferroviàries. Tot i això, aquests accessos són provisionals en espera que el Ministeri de Foment desencalli el projecte dels definitius. Amb tot, la terminal que opera en fase de proves des del juliol, no funcionarà a ple rediment fins a 2013.

La nova terminal de contenidors del Port, anomenada Barcelona Europe South Terminal (BEST), ja està operativa. Aquest dijous el rei Joan Carles I inaugura la nova infraestructura, després que fa uns dies se’n van estrenar els accessos ferroviaris provisionals.

La terminal portuària més avançada del Mediterrani

La nova terminal té un moll de 1.500 metres de longitud, amb un calat màxim de 16,5 metres. Disposa, a més, d’una gran esplanada de càrrega i descàrrega de 100 hectàrees amb una capacitat de manipulació de 2,65 milions de contenidors anuals. La terminal funciona amb un sistema de grues monitoritzades que és el més avançat tecnològicament del Mediterrani i permet carregar i descarregar bucs de grans dimensions de manera simultània. Això suposa un increment important de la productivitat del Port, que passarà a moure 5,5 milions de contenidors, enfront els 2,6 que gestionava fins ara.

Aquestes infraestructures, que han costat 300 milions d’euros, formen part de la primera fase de la nova terminal gestionada per la companyia Tercat, membre del grup xinès Hutchison. Opera en fase de proves des del juliol però no estarà a ple rendiment fins a 2013. La segona fase, que s’iniciarà entre el 2013 i el 2014, afegirà 32 hectàrees més i 600 metres de moll amb un calat màxim de 18,5 metres.

Uns accessos provisionals però clau

La nova terminal de contenidors del Moll Prat aspira a convertir-se en la porta d’entrada estratègica del sud d’Europa. L’objectiu és captar el tràfic entre l’Àsia i el nord d’Europa, que ara es canalitza per l’estret de Gibraltar. I, en aquest sentit, és fonamental que la nova terminal estigui ben connectada a la xarxa viària i ferroviària per donar sortida als contenidors per a l’exportació. De moment aquests accessos són provisionals, en espera que el Ministeri de Foment desencalli el projecte dels definitius. La nova terminal ferroviària provisional ha costat 41 milions d’euros i és ja la més gran de tots els ports d’Espanya. Té vuit vies en ample ibèric i en ample internacional. Aquestes connexions van quedar enllestides el 19 de setembre, quan va sortir el primer tren per ample internacional.