Aldeasa (actualment World Duty Free Group) va néixer com a empresa pública patrocinada per l’Estat l’any 1974. L’any 1997 l’empresa es va privatitzar però, tot i això, Aena mai no havia licitat l’activitat de les botigues lliures d’impostos, motiu pel qual Aldeasa ha tingut fins a aquest any 2012 una situació monopolística. De fet, en la nota de premsa enviada als mitjans per Aena el mes de juliol, es remarcava que “la convocatòria fomenta la competència, ja que és una oportunitat per entrar al mercat espanyol després de més de 35 anys”.

Aquesta situació podria acabar-se aviat, ja que vuit empreses nacionals i internacionals opten a explotar les botigues “duty free” dels 26 aeroports espanyols. Lluitaran per aconseguir el negoci la mateixa Aldeasa (World Duty Free Group), Duty Free Americas, SIGMA, Canariensis, Dufry Islas Canarias, Dufry Hispanosuiza, Áreas i Heinemann. Actualment, els operadors que treballen als aeroports nacionals són Aldeasa (en 15 instal·lacions aeroportuàries) i d’altres com Canariensis i Durfry Islas Canarias.

“La competència és dura”, així ho reconeix Aurora Rato, responsable de Comunicació de World Duty Free a Espanya. L’empresa afirma que intentarà fer la millor oferta econòmica per renovar la concessió del servei i evitar així que perillin els llocs de treball dels més de 3.000 empleats que tenen a l’Estat espanyol, més de mig miler dels quals són a Barcelona. Rato assegura que l’objectiu és mantenir el volum de negoci i també les condicions dels treballadors, però reconeix que si perden una part de la concessió moltes persones poden quedar-se sense feina perquè, tot i que Aena valorarà que les empreses tinguin un pla d’ocupabilitat, no està obligada a subrogar els treballadors.

Això significa que si una nova empresa guanya la concessió pot contractar nous candidats o bé negociar amb els empleats d’Aldeasa per reabsorbir-los, probablement, amb pitjors condicions laborals i salarials que les que tenen actualment. Això és el que tem Jhon Jairo, responsable estatal de la secció d’Unió Sindical Obrera a Aldeasa (el sindicat majoritari). Jairo afirma que, en un macroconcurs d’aquestes característiques, si es perd l’aposta es poden perdre molts llocs de treball.

El portaveu d’USO a Aldeasa reconeix que les condicions dels treballadors d’aquesta empresa són actualment molt bones. Per exemple, el sou dels treballadors de World Duty Free va augmentar aquest any per sobre de l’IPC i gaudixen de diversos tipus d’ajudes familiars, així com primes anuals de fins a 500 euros. Des de l’empresa afirmen que si mantenen la concessió conservaran l’estatus, les condicions i la dotació econòmica dels seus empleats. Els sindicats, però, no les tenen totes i afirmen que vigilaran de prop el procés.