La d'enguany ha estat la primera edició del Grec sota la direcció artística de l'escenògraf Ramon Simó, que avui ha defensat el nou model de festival malgrat la davallada en la venda d'entrades. Si l'any passat el Grec va atreure més de 108.000 espectadors, enguany han estat uns 62.000, un 43% menys. És cert que el nombre total de funcions també eren menys, però el fet és que enguany també s'han vist més cadires buides en els espectacles del Grec: el percentatge d'ocupació ha passat del 66% al 54%. Unes xifres que Simó, d'entrada, no troba comparables. RAMON SIMÓ, director del Grec "És un festival diferent: dura quatre setmanes, l'any passat durava pràcticament set. El model de l'any passat sobretot hi havia molt més espectacle comercial, llavors això evidentment facilita una sèrie de coses." Els espectacles gratuïts i de carrer, com el que fa justament un mes va inaugurar el festival a l'Arc de Triomf, salven el balanç final d'aquest Grec: l'organització calcula que aquell dia hi van passar uns 20.000 espectadors que, sumats als 10.000 dels Dies de Dansa, fan que el festival hagi pogut arribar a un total de 127.000 persones. El director ho troba un èxit per a una programació que aposta per la qualitat en temps de crisi. RAMON SIMÓ, director del Grec "Artísticament -i així ho ha corroborat gairebé tothom- hem fet un molt bon festival. I penso que, econòmicament, hem salvat i hem esquivat la crisi, que se'ns venia a sobre." De cara a l'any vinent, Ramon Simó aspira a tenir tota la programació tancada ja a la primavera, com ho fan altres festivals europeus, per poder accedir als millors espectacles i poder iniciar també abans la venda d'entrades.

Aixi, el Grec ha arribat als 127.000 espectadors aquest 2012, però l’ocupació als espectacles amb aforament limitat ha caigut al 54% (l’any passat va ser del 66%). El festival, per tant, no és immune a la crisi econòmica, tot i que continua generant interès entre el públic.

Tot i la disminució de l’ocupació d’un 12%, tant el tinent d’alcalde de Cultura, Jaume Ciurana, com el director del festival, Ramon Simó, han fet un balanç positiu d’aquest Grec i han defensat el model del festival. Aquest any ha durat tres setmanes menys: hi ha hagut 73 espectacles diferents (nou més que l’any passat), però de la majoria se n’han fet menys funcions. Ciurana ha avançat durant el balanç que l’any que ve es tornarà a concentrar tota la programació el mes de juliol als teatres de Montjuïc.

Els espectacles que més èxit han tingut han estat les apostes segures: ‘El gran teatre del món’, de Calixto Bieito (97% d’ocupació), ‘Mestre i Margarida’, de Complicité (94%), i algunes sorpreses locals, com ‘El principi d’Arquímedes’, de Josep Maria Miró, que ha arribat al 95% d’ocupació a la Sala Beckett.

Només dos concerts han esgotat les entrades: Martirio i Muchachito a la carpa de la plaça de Margarida Xirgu, i els recitals de Katie Melua i Alfonso Villalonga, tot i que Simó ha matisat que la programació musical no creixerà en el futur, perquè el Grec és, tradicionalment, un festival de teatre.

L’excel·lència, el criteri principal

Ramon Simó, el director del festival, ha afirmat que “per fer excel·lència artística cal renunciar a un espectacle comercial que ajudi a salvar els números a última hora, és més fàcil fer un festival comercial que un festival excel·lent”. Simó ha insistit que en aquesta edició el públic ha pogut descobrir el treball de moltes companyies que abans no havien actuat mai Barcelona.

Per a la pròxima edició, Simó s’ha proposat “esponjar” la programació perquè puguin veure’s més espectacles sense que coincideixin i començar a treballar abans en les coproduccions, per anar coordinat amb el calendari europeu de festivals de teatre i també poder posar abans les entrades a la venda.