Amb la crisi qui més qui menys s'ho pensa dues vegades abans de canviar de cotxe. "Lo aguantaré hasta que pueda." "No tinc plans de canviar-me'l. Espero que em duri molts anys." "No tinc diners per canviar de cotxe ara. He d'amortitzar aquest." I d'aquesta situació els que més se'n ressenten són els concessionaris. A Catalunya, esperen tancar el 2012 amb 110.000 matriculacions, un 8% menys que l'any passat. Per això, reclamen al govern central ajudes urgents. JAUME ROURA, president de Fecavem "Tots estem demanant aquest Pla prever. El Govern s'ha compromès a fer-ho, però no arriba, no arriba i el necessitem perquè ens pot representar vendre aproximadament 200.000 unitats més a l'any." Com a contrapartida, les vendes de cotxes de segona mà pugen. De cada quatre vehicles que es venen, tres són de segona mà. Això comporta un envelliment del parc automobilístic que, segons els concessionaris, provoca menys seguretat i més contaminació. ANTONIO ROMERO-HAUPOLD, president de Faconauto "El 40% de los coches usados que se están comprando tiene más de 10 años, porque la gente no tiene dinero ni para comprarse coches nuevos usados, están buscando coches de 3.000 euros. Ésta es la situación, estamos africanizando el parque español de automóviles." Alguns experts en mobilitat expliquen, però, que un parc automobilístic envellit no és, necessàriament, sinònim de més contaminació. OLE THORSON, expert en mobilitat "A més amb un cotxe nou es condueix més quilòmetres que amb un cotxe de segona mà. Això vol dir que al llarg de l'any la diferència de contaminació entre un cotxe nou i un cotxe vell és poca." La previsió per a 2013 apunta a un repunt de les vendes de vehicles nous. Tot i això, en el sector preocupa que els afecti la previsible pujada de l'IVA.

La Federació d’Associacions de Concessionaris de l’Automoció i la Federació Catalana de Venedors de Vehicles a Motor asseguren que l’any 2012 es tancarà amb un total de 110.000 matriculacions a Catalunya, la qual cosa suposaria una caiguda aproximada del 8% de les vendes respecte a l’any 2011. Totes dues federacions, a més, han advertit que és el canal particular el que més durament està notant la crisi, per la qual cosa han insistit que qualsevol pla d’impuls de la demanda hauria d’anar dirigit a potenciar les adquisicions per part de les famílies.

Respecte al mercat del vehicle d’ocasió, la previsió és que durant el 2012 es transferiran a Catalunya prop de 276.000 unitats, un 7% més que en l’exercici anterior. Per tant, per cada vehicle nou se’n vendran gairebé tres de segona mà. Els concessionaris alerten que el 40% d’aquests vehicles d’ocasió té més de 10 anys. Es tracta, doncs, de cotxes més barats, amb molts quilòmetres i que contaminen més, asseguren.