"Este es un volante de información de dónde no se podrá aparcar mañana. Ni en la calle Marina, ni en Sardenya. Vale." Alguns ja n'estaven informats. Per a d'altres, sobretot els conductors que vénen de l'estranger, la notícia ha estat una sorpresa. "¿Si tengo personas con sillas de ruedas qué hago?" RUI COSTA, conductor d'autocar "Me han dicho que tengo que aparcar en la Diagonal. Pero no sé cómo voy a pedir la autorització para cuando lleve personas que van en silla de ruedas." TOMÁS GILES, informador de l'Ajuntament "Lo han aceptado, me parece a mí, muy bien. Porque con los que estoy hablando la reciben correctamente." Sortir de l'autocar i començar a fer fotografies. Fins avui, ha estat sempre qüestió de segons. A partir de demà ja no serà possible. Els turistes hauran de caminar per arribar al peu de la Sagrada Família. REBECCA KELLY "Crec que és bo que els busos no aparquin aquí perquè tens una millor fotografia des d'aquest costat. Quan els autobusos estan aquí aparcats no tens una bona imatge." CLAUDIA OLÍS "Yo porque soy joven y no tengo ningún problema pero para las personas mayores va a ser complicado." GREY "Doncs quina sort que he vingut avui! Si és massa lluny molts turistes es faran enrere." La prohibició convertirà en realitat una reclamació dels veïns de la zona que ve de lluny. Molts esperen que s'acabin els maldecaps. ALBERT GIL, veí "La gent gran quan hem d'anar per les voreres, no podem ni passar." RUBÉN PALMA, veí "El humo, el ruido que generan, la circulación de la gente, todo esto mejorará bastante." "Abres la ventana y ves 10 o 20 autocares que llegan hasta la Diagonal." Una opinió, la dels veïns, que contrasta amb la dels guies que acompanyen els turistes. YOLANDA SAGUAR, guia "Ens faran pujar i baixar, tots els carrers estaran plens, les terrasses cada cop tenen més lloc i això serà caòtic." Demà en sortirem de dubtes. Sabrem si el pla d'ordenació de la Sagrada Família millora la mobilitat o si bé, simplement, canvia el problema de lloc.

En aquesta primera fase, els autocars turístics disposaran de vuit places d’aparcament a la plaça de la Hispanitat, i sis places més a la confluència de la plaça de Pablo Neruda amb l’avinguda Diagonal. En aquests espais, els autocars només podran aturar-s’hi 10 minuts.

Per accedir al temple des dels aparcaments habilitats, hi haurà rutes senyalitzades per als turistes. S’han ampliat les voreres a la plaça de Pablo Neruda i al carrer de Consell de Cent, entre Lepant i Padilla. També s’han ampliat les voreres als carrers de Sardenya, la Marina i Mallorca, just a les portes del temple.

La normativa en preveu dues excepcions: els autocars que portin persones amb mobilitat reduïda i els d’escolars, que podran aturar-se al carrer de la Marina, a les portes de la Sagrada Família.

Recel del sector turístic

El sector turístic, agrupat en la Plataforma per a la Mobilitat d’Autocars a Barcelona, ha expressat el seu rebuig al pla municipal. Consideren que les zones habilitades per a aparcament estan massa lluny del temple i demanen que hi hagi més excepcions: proposen que només puguin accedir a peu de temple els que compten amb guies oficials i aquells turistes amb l’entrada comprada prèviament, el que representaria un 60% del total, segons el sector.

La plataforma creu que els nous aparcaments no solucionaran la massificació de la zona, ja que farà augmentar la presència de turistes a la Diagonal i no eliminarà les cues a les portes dels temples. Consideren que la mesura pot fer mal especialment als creuers, ja que els creueristes disposen d’un temps limitat de permanència a la ciutat. Acusen l’Ajuntament d’afavorir els autobusos turístics de TMB, que sí que podran encotxar i desencotxar a les portes del temple.

L’Ajuntament va impulsar el pla de reordenació de la mobilitat després d’un accident a les portes del temple, el 24 de setembre de 2011. Un autocar es va desfrenar i va ferir tres persones de la mateixa família. La reordenació és una demanda històrica de l’Associació de Veïns de la Sagrada Família, que s’havia arribat a manifestar amb una cadena humana a les portes del temple. Els veïns consideren que “era necessari per solucionar una situació caòtica i insostenible”.