El tram portuari de la ronda del Litoral fa temps que s'ha quedat petit per al trànsit que registra la ciutat. Al tram més conflictiu, el del Morrot, només hi ha dos carrils i la manca de voral hi complica la situació en casos d'accidents o avaries, perquè els vehicles no tenen espai on retirar-se. Aquí s'hi barregen camions, turismes privats i taxis que van cap a l'aeorport. ANTONI VIVES, tercer tinent d'alcalde "És una mala via interurbana i una molt mala via urbana i la fem servir per a tot. Els quatre carrils serveixen per a tot i per a res. És perillosa, és un cul-de-sac, és un coll d'ampolla." L'Ajuntament vol separar el trànsit urbà de l'interurbà, protagonitzat per camions. A la ronda actual, s'hi sumarien dos laterals que s'implantarien arran del port. Però encara està per definir la prioritat dels usos que tindrien. El que sí que ha descartat el consistori és la proposta del Ministeri de Foment, que preveia crear dos viaductes. "Proposem que l'actual via sigui un vial urbà que serveixi per connectar Montjuïc, amb la ciutat que s'acaba al Paral·lel, i amb la ciutat que comença a la Marina del Prat Vermell. També proposem la creació d'un nou vial que comenci a configurar el projecte Blau@Ictinea." Aquest va ser el projecte estrella de la campanya de Xavier Trias, que preveu transformar la zona del Morrot en un nou barri de recerca i habitatge social. Una reurbanització que lògicament va lligada a la reforma viària de la ronda del Litoral.

En una sessió del Cercle d’Infraestructures al World Trade Center, el tercer tinent d’alcalde, Antoni Vives, ha afirmat aquest matí que el consistori està treballant amb el Port de Barcelona per elaborar un projecte de reforma del tram portuari de la ronda del Litoral. La intenció no és nova. De fet, durant el mandat anterior, el govern municipal ja va descartar una solució del Ministeri de Foment, que plantejava dos viaductes per resoldre la problemàtica actual d’aquesta ronda.

Separar el trànsit urbà de l’interurbà

La prioritat de l’Ajuntament és dividir el trànsit urbà, el de ciutat i el més pacificat, del pas de camions. Per aconseguir-ho, hi ha diferents alternatives en estudi. El projecte que defensa Vives planteja una configuració basada en un tronc i dos laterals, que es construirien separats i arran del port. La via troncal es correspondria amb la ronda actual. Tot i això, encara falta determinar quin tipus de trànsit assumiria cada part, si el de cotxes convencionals o el de vehicles pesants.

Però qui ha de fer la proposta definitiva és el Ministeri de Foment. El projecte final també dependrà de l’estructura del nou barri Blau@Ictinea, una important transformació urbanística del Morrot a llarg termini.