La recepta és clara. El Departament de Territori i Sostenibilitat vol equilibrar l'aportació hi que fan les administracions amb la dels usuaris per sustentar el transport públic de l'àrea metropolitana. Si fins al moment, la balança era de 60% dels costos assumit pel govern i un 40% pels usuaris, ara l'equilibri passa al 53% per a les administracions i un 47% per als passatgers. Això vol dir que els usuaris que més utilitzen el transport públic se'n beneficien. Tot i així, el bitllet senzill és el que més s'apuja i valdrà dos euros. La T-10 s'ha apujat més d'un 12% i ara valdrà nou euros amb 25. S'ha de tenir en compte que de tots els títols venuts un 70% són T-10. També s'apuja la 50/30, també per damunt de l'IPC, amb un increment de més d'un 10%. En canvi, la T-Mes, la T-Jove i la T-Trimestre s'abarateixen. Un altre dels canvis destacats té a veure amb la T-12. La Generalitat vol ampliar-ne l'edat d'utilització progressivament fins als 16 anys. Ja aquest 2012 la podran utilitzar els nens entre quatre i 13 anys. La multa per a qui no dugui btillet també augmenta de 50 a 100 euros.

Des que es va crear, la T-10 quasi ha duplicat el preu i ha pujat un 44,91%, ja que ha passat de 5,60 € l’any 2002 fins a 9,25 € aquest 2012. La sanció per viatjar sense bitllet es duplica i s’apuja de 50 € a 100 €.

Amb aquesta modificació tarifària, l’Autoritat del Transport Metropolità vol afavorir els usuaris més habituals i potenciar les tarifes socials.  Per això, ampliarà l’edat d’utilització de la T-12 progressivament fins als 16 anys i aquest 2012 la podran utilitzar els nens entre 4 i 13 anys. A més, s’aplicarà un descompte d’un 50% en la T-Trimestre per a les persones aturades que compleixin els requisits d’ingressos.

L’anunci, l’ha fet conseller de Territori, Lluís Recoder, que ha anat més enllà i ja ha informat que l’aportació dels usuaris al finançament del transport públic ha d’augmentar. L’objectiu és equilibrar l’aportació que hi fan les administracions amb la dels usuaris per tal de sostenir el transport públic de l’àrea metropolitana. Si fins al moment, la balança era que el 60% dels costos era per al  govern i un 40% per als usuaris. Ara l’equilibri passa al 53% per a les administracions i un 47% per als passatgers.

Pel que fa als bitllets de Rodalies, el bitllet senzill d’una zona s’apuja 0,65 cèntims i costarà 2 €; el bonotren s’apuja 25 cèntims fins a 8,10 € i l’abonament valdrà 31,95 €.

Els preus dels peatges també incorporen modificacions. De mitjana, s’apujaran un 5,4% per als vehicles lleugers i un 2,8% per als pesants. Pel que fa als descomptes, els vehicles amb tres o més ocupants tindran una bonificació del 40% els dies feiners i s’aplicarà un descompte del 30% als vehicles ecològics i a aquells usuaris que facin més de 16 viatges al mes.