La mirada, talent, i un mòbil. És tot el que necessiten ara els aficionats a la fotografia per capturar imatges, compartir-les i retocar-les. De fet, cada vegada hi ha més professionals que experimenten amb la fotografia mòbil. La possibilitat de realitzar instantànies i retocar-les al moment, provoca una sensació d'immediatesa que no tenien des que va néixer la Polaroid. JORDI POU, fotògraf professional "Quan va aparèixer la Polaroid, tothom va dir que s'ho carregaria tot i després van aparèixer treballs com el de Warhol. Ara és el mateix. Aquesta és una eina nova que hi ha una sèrie de gent que està utilitzant i que està creant coses. Crec que des del món de la fotografia tradicional ha costat de veure-ho, i que hi ha gent que ho comença a veure. Això no vol dir que els agradi o no. El que sí que ha fet la fotografia mòbil és popularitzar el tema de la fotografia, s'estan produint moltes coses, no vol dir que totes siguin o no interessants, com passava amb la foto analògica." En Jordi sap de què parla. Un dels seus projectes és un diari fotogràfic, en què cada dia penja una imatge (Kokovoko.info) des de fa dos anys. Les seves instantànies parlen de la quotidianitat i dels racons de Lleida, la seva ciutat. Precisament aquest és un dels trets distintius de la fotografia mòbil: el gust per les imatges senzilles, les que es troben cada dia al carrer. Això és el que pensa la Carlein, que elabora imatges a través del collage fotogràfic. CARLEIN VAN DER BEEK, artista "Sempre estic treballant amb l'iPhone, el porto a tot arreu, i quan veig alguna cosa en faig una fotografia. El que faig és barrejar imatges, i per una foto com per exemple aquesta, puc haver tractat quatre o cinc imatges amb diferents aplicacions. És més com pintar que no fotografia pura." Museus, centres culturals i sales d'exposició comencen a donar cabuda al moviment. ROCÍO NOGALES, creadora del projecte Eyephoneography "Lo más importante es mostrar que se puede hacer muy buena fotografía con el teléfono móvil y que a la vez que facilita el acceso a la creación, también a veces supone un obstáculo porque hay muchas limitaciones técnicas. Pero a la vez eso te libera de una imposición técnica que te da alas." Precisament la facilitat d'algunes aplicacions per aconseguir fotografies interessants des del punt de vista estètic és que que ha fet créixer Instagram de forma espectacular. Aquesta aplicació de retoc de fotografies va néixer el juliol de 2010. Dotze milions de persones la utilitzen per fer fotografies i compartir-les a la xarxa. ALEJANDRO CASTELLANO, "ACASTELLANO", usuari d'Instagram "Més o menys cadascú té una temàtica o un estil i segueixes els que tenen el que t'agrada. Després comentes les fotos i els altres usuaris comencen a comentar-ne les teves i s'inicia el diàleg típic de les xarxes socials. Això fa que moltes vegades aquella gent que comparteix aquell estil, tipus de foto o zona geogràfica, acaben quedant i es fan amics." És el cas del web Instagramers, un grup en el qual professionals i aficionats a la fotografia intercanvien experiències i, en alguns casos, organitzen trobades. Sembla, però, que entre els professionals no hi ha gaire consens sobre l'ús d'aquest tipus de xarxes socials. LUÍS LORITE, "KASIO", usuari d'Instagram "Hay profesionales de la fotografía que cuelgan sus fotos en Instagram, que les sirve como plataforma para mostrarlas al mundo, y hay gente que hace verdaderas obras de arte. Sobre el tema de si las fotos han de ser con iPhone o reflex hay un largo debate, yo creo que todo son cámaras." De fet, alguns fotògrafs asseguren que, en breu, les càmeres reflex tindran una pantalla per editar al moment, connectar-se a Internet i accedir a les aplicacions, igual que es fa ara amb el mòbil.

L’exposició recorrerà vuit ciutats espanyoles durant més d’un any. El projecte inclou conferències, tallers fotogràfics, un concurs de fotografia per a joves, i altres activitats. En el cas d’“Eyephoneography”, la mostra, la formen treballs realitzats per artistes i fotògrafs professionals, però la qualitat de la fotografia dels aficionats cada vegada és millor. De fet el mes d’octubre passat, a Londres, es va organitzar una exposició d’instantànies d’aficionats, capturades o retocades amb l’aplicació Instagram.

El debat sobre l‘intrusisme en el sector de la fotografia està obert. Alguns professionals consideren que parlar de “fotografia mòbil” és una frivolitat i es neguen a reconèixer el treball dels aficionats anònims. D’altres, es mostren oberts a una nova via per a la promoció de la cultura fotogràfica, però recorden que calen uns estàndards de qualitat i que no tot s’hi val. I n’hi ha que consideren que la informació ha de circular lliurement a la xarxa, que seran els treballs interessants els que es conservaran i que la resta cauran en l’oblit.