Entitats socials, mediambientals i laborals s'han concentrat aquest dimecres davant la seu de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) per defensar la gestió pública de l'aigua. Denuncien que la Generalitat vol privatitzar bona part del sistema i que això es traduirà en acomiadaments, però també repercutirà en el preu de les tarifes i en la qualitat del servei.
Les associacions implicades, entre les quals figuren la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), Ecologistes en Acció i els comitès d’empresa de l’ACA i l’empresa públiga Aigües Ter-Llobregat (ATLL), han recollit les denúncies i reclams en un manifest. En aquest document, alerten del perill que suposa la privatització del sistema públic de gestió de l’aigua a causa de la crisi econòmica i el deute que arrossega el govern. Segons les entitats signants, la Generalitat vol privatitzar l’ATLL i l’ACA. “Això ja no és una qüestió de retallades, sinó de destrucció de les institucions i els serveis públics”, ha afirmat Jaume Delclós, membre d’Enginyers sense Fronteres.
ERO a l’Agència Catalana de l’Aigua
L’ACA va començar a aplicar des de fa mesos un pla de reequilibri econòmic i financer per reduir la despesa i incrementar els ingressos ja que, segons aquest organisme públic, l’agència té un deute de més de 1.300 milions d’euros, acumulat al llarg dels anys. Òscar Abad, membre del Comitè d’Empresa de l’ACA, ha anunciat que la propera mesura per reduir el deute és “un ERO per un import de 42.000 euros”. Segons Abad, el cost que suposen els treballadors representa un 9% del que recapta l’agència amb el cànon de l’aigua i menys de l’1% del deute. “És obvi que l’eliminació de llocs de treball no té res a veure amb la millora de la situació econòmica”, ha sentenciat. Altres membres del Comitè han posat de manifest que l’eliminació d’empreses subcontractades està repercutint en les actuacions que es duen a terme en el territori català dins el cicle de l’aigua així com en la qualitat del servei.
Per la seva banda, l’ACA ha desmentit que s’hagi pres la decisió de presentar un ERO. Segons l’organisme, l’import de 42.000 euros s’ha adjudicat al contracte “d’una assessoria externa que s’encarregarà d’analitzar l’estructura de l’agència i detectar com pot ser més eficient”.
Passos privatitzadors a Aigües Ter-Llobregat
Membres del Comitè de l’empresa pública Aigües Ter-Llobregat (ATLL), responsable de l’abastament de Barcelona, l’àrea metropolitana i nou comarques de l’entorn, han confirmat que ja se’ls ha comunicat la intenció de privatitzar aquest ens. La notícia no és cap novetat. El mes d’octubre passat, els treballadors van publicar un manifest en què mostraven el seu desacord amb “la privatització encoberta que es pot derivar de l’aplicació de la Llei Òmnibus”. En el terreny econòmic, empreses com Agbar o Comsa Emte ja han mostrat el seu interès a participar en la concessió de l’ATLL. Segons l’ACA, no hi ha res decidit al respecte i s’està estudiant quines mesures s’aplicaran.










7 | ciutadana / 11.11.2011 / 10:23
En resposta a l’Oriol,
Per la manera en què parles de l’Aca està clar que estàs enfadat. Jo no hi treballo i no hi tinc relació. Però, crec que atacar als treballadors d’aquesta manera tampoc és just. Pensa que no tothom treballa de la mateixa manera ni amb la mateixa motivació, La forma de treballar i l’ambient de feina també va molt relacionada amb la gestió i la supervisió dels jefes. Has de pensar que en moltes empreses públiques, molts d’aquests jefes ( els de més amunt) són posats a dit pels polítics. Aixó és molt perillós pq condiciona moltes coses. Si tu tens un jefe que es preocupa per la feina i no tant pel sou, farà el possible per treure el màxim rendiment als seus treballadors i que el resultat final sigui òptim. Si en canvi, és algú posat per amistat (que a vegades no estàn formats per aquell càrrec) o per interessos polítics (com de costum)ofertant-li un gran sou i bones condicions laborals, doncs passarà el que tenim ara: unes empreses públiques mal gestionades, treballadors desmotivats (no tots) i la societat civil emprenyada per haver de pagar les conseqüències.
En fi, crec que no ens hem d’alegrar pels Eros de cap empresa pública. Aixó significa enviar gent al carrer. L”empresa no mirarà quins són els treballadors deficients i irreponsables o els jefes que els agrada escalfar cadira i cobrar a final de mes, sinó que faran fora a qui els surti més rendible i aixó pot ser gent que fa poc temps que hi treballa i que li agrada la feina, gent amb hipotèques i fills, gent amb la parella tb a l’atur…
El problema de les retallades és que són en hotitzontal i no en vertical. Despediran moltíssims treballadors (molts de baix) que són els que fan feina i per tant generen ingressos a l’empresa i seguiran havent 1 jefe per cada 2 treballadors constituïnt la piràmide invertida.
Amb tot aixó no vull generalitzar la figura dels jefes (tb n’hi ha de molt eficients), però tb crec que a les empreses públiques en general n’hi han masses, sobretot dels posats a dit pel partit polític de” turno”!!
Ànims als treballador de l’Aca!!!
6 | Cora / 11.11.2011 / 08:01
deixeu que oriol digui la seva i el meu comentari ha estat eliminat!!! no crec que hagi faltat a ningu i era totalment correcte com per a que aparegui aqui.
5 | Cora / 10.11.2011 / 21:52
Oriol, pel que sembla l’ACA t’ha tractat malament i .. mira, si aquest espai et serveix per esplaiar-te, millor per a tu.
Estic d’acord amb l’aiguaclara. Dir que tots som uns vividors i que no tenint responsabilitats…em sembla com a mínim injust per no dir una paraula més greu. El que no acabo d’entendre és com una empresa que ha estat fins fa 4 dies exemple de model a seguir tant a l’estat com a nivell d’Europa com de la nit al dia, i com no, amb una forta influència (i manipulació) pels mitjans, ara resulta que s’ha d’eliminar d’arrel com aquell que diu.
Evidentment que hi ha coses que no s’hauran fet bé i moltes que no han agradat a tothom (com ara l’implantació de cabals de manteniment en els nostres rius), però de cara a Europa són una de les escasses administracions que ha fet els deures, especialment a nivell estatal. Calien tantes empreses subcontractades? Potser no. Calia tanta gent? Per assumir totes les tasques que es realitzaven jo crec que fins i tot més. Tinc amics (i fico amics sense accent) en les empreses que tu dius que tan malament ha pagat l’ACA (no hi estic d’acord) o també com has dit fins i tot no han pagat, això ja saps bé que es tracta en l’actual context econòmic (es una injustícia, estic d’acord). Hi ha algunes que estan a punt de plegar i que fins i tot hi ha que ha hagut de marxar a l’estranger perquè aquí tot està mort. No obstant, també em reconeixen que durant tots aquests anys han treballant per a l’ACA, no els hi faltava feina i a més feien projectes que si més no, eren interessants (igual no són els que has pogut fer tu). Fixa’t una d’aquestes empreses subcontractades de la que et queixaves és la del servei informàtic, que ara també s’ha assumit amb gent interna.
Bo, seria millor doncs que ens privatitzen; segur que així tindrem plantilles ajustades i amb sous dignes, tindríem ingressos en comptes de deute, i això repercutiria en la millora en la qualitat dels nostres rius i aqüífers, a més d’una millor eficiència en l’ús. Ho sento però no m’ho crec tot això!!!!!
http://aiguaesvida.wordpress.com/2011/11/10/%c2%bfque-pasa-el-proximo-16-de-noviembre-en-el-hotel-nh-constanza-2/
4 | Laiguaclara / 10.11.2011 / 14:37
Oriol,
Les generalitzacions mai són bones i tot sovint fiquen al mateix sac gent que potser no mereix les consideracions que aquí estas fent. Però no entrem en detalls.
Una de les coses de les que ens queixem en general, és justament que s’ha deixat de pagar a les empreses externes (i això és una vergonya certament). Ara les tasques teoricament es faran des de dins. Però hi ha un problema en tot això.
El problema de privatitzar, a banda que durà un increment segur de les tarifes, és que es deixaran de fer moltes coses que son necessaries (és igual qui les faci, però s’han de fer). Una reducció de personal vol dir que es farà únicament allò que la llei estableix que s’ha de fer, la resta, doncs no es farà. Tornarem als rius bruts i als aqüífers contaminats, així farem depuradores o millor portarem l’aigua del Roine i després ja veurem qui tindrà calers i gent per a arreglar-ho.
Potser t’alegraràs de veure’ns a alguns a les cues de l’atur que per cert també paguem tots. Però no és un problema de gent és un problema de tasques. Tasques que si es privatitzen es tornarà en un problema per a les butxaques de tots.
3 | oriol / 10.11.2011 / 11:59
En resposta a la problemàtica de l’Agència Catalana de l’Aigua, el que no diu ningú i que m’hagués agradat sentir finalment ho haig de dir jo: En primer lloc, em sembla molt i molt bé que finalment es decideixi prendre mesures per resoldre la vergonya aquesta del deute i patètic funcionament de l’Agència Catalana de l’Aigua, que creieu-me que conec bé d’aprop perquè treballem amb ells i aquest país no tenim perquè seguir mantenint aquesta colla de vividors que treballen a mitges, cobren sous que no són precisament baixos, i a sobre treballen i fan treballar amb programes informàtics, com un que es diu siebel, que és “dolent” i arcaic a més no poder i que només fa perdre el temps a qui l’ha de fer anar i un servei informàtic deficient, lent i molt poc professional. El que no pot ser és que el país hagi de subvencionar un organisme com l’ACA que es va crear per cuidar-se de la qualitat de les aigües del país i que per fer això: li calen tants edificis, especialment el de la seva seu a Barcelona, entre tants d’altres, tants càrrecs administratius…m’agradaria que m’ho expliquessin i poder-los entendre la veritat, tants càrrecs de confiança que ves a saber què fan i per què tot aquest personal ha de cobrar tant si després sembla que mai tenen responsabilitat de res…això no pot ser una persona ha de cobrar pel que fa, no per la posició que ocupa i sinó que llavors es prenguin mesures de responsabilitat quan toqui!. Segueixo: i calen tants inspectors i subinspectors que no saben ben bé què fer, que treballen de 8 a 3 (a les 3 a casa) i parant a mig matí per esmorzar, que tenen dietes per més de 20 euros i a sobre contracten malpagant (si paguen) empreses per fer les feines en sí que realment si que calen per mantenir la qualitat de les aigües, feina que si ells ja tenen treballadors i no volen privatitzar-se, per què no la fan ells? i així no els caldrà subcontractar tant i deixar penjat a empreses com han fet, empreses els treballadors de les quals no cobraven precisament com ells i tampoc han arribat a cobrar mai els seus sous. I calen tants cotxes oficials, places de aparcament al carrer, pàrkings privats, material…em sap greu però tot no pot ser senyors de l’ACA; ara esteu pagant les conseqüències de la vostra mala gestió, i en concret mala administració dels diners públics que heu fet, així que moltes gràcies i passi-ho bé “amics”!. En pla de broma i com represàlia els deixaria uns dies purificant els pecats comesos al pont de Broklyn, jeje. Podeu ocultar aquest comentari, però també d’això en quedarà constància en la publicació que es farà d’aquest escrit a la premsa en els propers dies.