Des d'aquí es marca el compàs viari de Barcelona. Les 200 càmeres de trànsit que hi ha instal·lades són els ulls d'aquests tècnics per detectar incidències, i ells són els encarregats de modificar el ritme dels semàfors depenent del volum circulatori. ROBERTO RÍOS, responsable del Centre de Control de Trànsit "La ciutat funciona cada dia de la mateixa manera. Hi ha quatre plans semafòrics que es van canviant a mesura que va passant el dia. Hi ha l'hora punta de matí, la de tarda, un pla d'hora vall i un de nocturn." Però no sempre hi ha tranquil·litat. De fet, cada dia hi ha protestes. En cas que una manifestació talli el trànsit, a peu de carrer hi actua la Guàrdia Urbana i el Centre de Control afavoreix el pas cap a itineraris alternatius allargant la fase verda dels semàfors. Les rondes són un altre punt viari important per gestionar des del Centre de Control. Quan hi ha una incidència, com un accident o una avaria, als carrers paral·lels s'activa un pla semafòric més ràpid per canalitzar el trànsit. Del total de 1.600 cruïlles de la ciutat, prop de 1.400 estan connectades amb el centre de control. Les 200 restants estan en zones en transformació o poc accessibles, com el Carmel. ÀNGEL LÓPEZ, director de Mobilitat "El que això significa és que no podem assegurar la sincronització dels semàfors, no podem actuar sobre ells, no podem tenir plans de contingència, donar prioritat al transport públic o als Bombers. De manera que és una inversió que caldria fer." Al Poblenou ja s'està treballant amb la instal·lació de fibra òptica en el sistema, que ofereix més velocitat i és més immune a problemes causats per la pluja.

La gestió de la xarxa semafòrica compta amb quatre plans. El nocturn s’allarga entre les 23 h i les 6 h. A partir d’aquesta hora, el sistema s’adapta al creixent volum de circulació i de set a nou del matí s’activa un pla d’hora punta. A la tarda succeeix el mateix, amb el pic de 17 h a 21 h. Entre aquests dos plans, hi ha un altre d’hores vall que omple l’espai entre les hores de més afluència de trànsit.

Ara bé, quan alguna incidència afecta els carrers o les rondes, els plans es modifiquen per canalitzar embussos. “Des del Centre de Control es reacciona davant d’incidents, com una manifestació, un accident o unes obres determinades, i modifiquem la semaforització per adaptar-la”, explica Roberto Ríos, responsable del centre.

“Caldrà inversió per centralitzar 200 cruïlles”

La centralització de les cruïlles de Barcelona és bastant elevada. Als anys 80 es van començar a connectar amb el Centre de Control de Trànsit. L’estesa de la fibra òptica s’ha efectuat amb una inversió de 40 milions d’euros però cal modernitzar el sistema en 200 interseccions que estan situades en zones de difícil accés, com el Carmel, o en plena transformació, com la Sagrera i el Poblenou.

Tradicionalment, la xarxa estava unida amb cable de coure però amb el pas a la fibra òptica, els problemes causats per la pluja han minvat. “Fa vuit anys estàvem més preocupats quan plovia que quan hi havia una manifestació”, narra Àngel Lòpez, director de Mobilitat. I afegeix: “La fibra òptica ha permès resoldre els conflictes que teníem abans davant de certes situacions meteorològiques.”