ELS INICIS D'APPLE I STEVE JOBS "Aquest senyor, des de l'any 76 que estaven amb Steve Wozsniak fabricant unes caixes de metall que en deien les 'blue boxes', i aquestes caixes servien per piratejar el senyal telefònic i trucar sense pagar. Van començar fent això i després van decidir fer un ordinador que van fer amb una caixa de fusta, i van decidir comercialitzar-lo i el venien per correu a través d'unes revistes d'aficionats a la microinformàtica, que era una cosa molt reduïda, i van aconseguir finançament per muntar una empresa que van dir Apple, i van treure el producte Apple 2 i va ser un dels productes que va canviar la història. Primer la informàtica era la informàtica dels grans ordinadors. Hi havia un directiu d'IMB a principis dels 60 que deia que un ordinador que no valia més d'un milió de dòlars no era un ordinador, era una joguina. Els ordinadors eren per als bancs, els governs i les grans empreses. I en canvi Steve Jobs, Bill Gates i la gent que estava aquella època treballant en la microinformàtica van començar a dir que els ordinadors eren una cosa que poden fer servir les persones; d'alguna manera posar la potència de treball i tota la potència dels ordinadors al servei de les persones és fer una cosa per a la humanitat, és donar més possibilitats a les persones." UN GRAN COMUNICADOR QUE VA CREAR LA CULTURA DE COMPANYIA "Ell sempre quan parlava d'Apple el que deia és que el més important era la cultura que hi havia al darrere de la seva companyia. Per exemple quan criticava Microsoft, que Microsoft li havia 'entre cometes' robat la interfície gràfica d'usuari de Windows, deia que Microsoft no tenia cultura de la companyia, entenia que feien enginyeria i que feien un producte, però aquests productes no estaven dins d'una cultura. Quan ell va retornar a Apple, perquè el 1985 el van fer fora, llavors ell va fundar Pixar i després va fundar una altra companyia d'ordinadors, que era Next, que Apple va comprar i ell va tornar a la direcció d'Apple. Ell va voler des de l'any 97 impulsar aquesta cultura de companyia. Si us hi fixeu tots els directius d'Apple i fins i tot els empleats es comuniquen de la mateixa manera, pensen de la mateixa manera." EL FUTUR D'APPLE A LLARG TERMINI "Aquestes empreses no operen amb un pla immediat, treballen amb un pla estratègic. El que ha de treure Apple en els propers tres anys, Apple ja ho sap; després d'aquests tres anys, Steve Jobs no hi té res a dir. Potser ha marcat unes línies directrius estratègiques, però segurament el proper iPad, el proper iPhone, o la propera cosa que hagin de fer amb AppleTV o els Macs cap on hagin d'anar, això ja hi havia treballat ell. Són idees i simplement és una qüestió de desenvolupar el producte, posar-ho a producció i posar-ho al mercat. Quan Apple perdrà el caràcter de mica en mica amb els anys, les seves decisions s'aniran diluint en el temps, ell ha marcat unes línies estratègiques." EL LLEGAT CULTURAL DE JOBS "A part de ser tecnològic és cultural. Aquest senyor va transmetre una cultura. Aquest senyor tenia una visió de com havia de ser el món, i sempre en parlava i l'explicava. Hi ha altres empreses que venen una tecnologia. Per exemple, hi ha Google, que també té una visió: ells diuen, a Google la nostra missió és organitzar i fer accessible tota la informació de l'univers per a les persones. És aquesta la seva missió. No és poc, però saben el que volen fer i tenen una cultura d'empresa; Apple tenia una cultura d'empresa; i totes les empreses associades a Apple, desenvolupadors, fabricants... d'alguna manera s'han contaminat de tot això. Segurament la tecnologia que tenim avui en dia, la forma com ens relacionem amb els ordinadors no seria la mateixa. Ha influït en la seva empresa, en els seus clients, en les altres empreses i els altres clients. De tant en tant hi ha gent que ens ensenya el camí, i Steve Jobs ens ha ensenyat el camí."

Alier dimensiona la figura de Steve Jobs i li atribueix el mèrit de posar els ordinadors al servei de les persones: en aquells anys “els ordinadors eren per als bancs, els governs i les grans empreses. I en canvi Steve Jobs, Bill Gates i la gent que estava aquella època treballant en la microinformàtica van començar a dir que els ordinadors eren una cosa que poden fer servir les persones”.

Una marca global

Steve Jobs va aconseguir, segons Alier, impulsar una cultura de la companyia que la diferenciava dels seus competidors com Microsoft: “Deia que Microsoft no tenia cultura de la companyia, entenia que feien enginyeria i que feien un producte, però aquests productes no estaven dins d’una cultura”. Alier pensa que una de les empremtes de Jobs és que tots els directius de la companyia pensen i comuniquen “de la mateixa manera”. Del futur de la companyia de Cupertino, Alier creu que en els propers anys el projecte de Jobs seguirà, però que les seves decisions s’aniran diluint en el temps. “De tant en tant hi ha gent que ens ensenya el camí, i Steve Jobs ens ha ensenyat el camí”, diu.