El Pla d'energia que acaba d'elaborar el bipartit municipal ha provocat ja diferències de criteri en els dos partits que formen govern. La cinquena tinent d'alcalde Imma Mayol presentava avui un pla ambiciós que preveu demanar al govern central i a la generalitat mesures per acabar retirant de la circulació els vehicles més contaminants i posava com a data tall, els de més de deu anys. Per això ha demanat un pla renove per aquesta flota. Diu Mayol que l'ajuntament serà actiu que posarà en marxa radars mediambientals per comprovar les emissions i que els vehicles comercials més contamianants tindran restringida la circulació a algunes zones. Però el PSC no comparteix aquest criteri i diu que l'ajuntament no està pensant en reestringir els cotxes que tinguin més de deu anys. Matisa que l'únic que demana el pla és aconseguir que a l'ITV, la inspecció de vehicles, es controlin els emissions més contaminants perque es puguin corregir. El regidor de mobilitat, Francesc Narvaez diu que ja ha demanat a la generalitat que elevi aquesta petició al govern central que és qui té les competències. Però a banda del trànsit el pla energètic inclou 108 mesures com l'eletrificació del port per evitar la contaminació dels motors auxiliars que dónen energia als vaixells atracats i tot per reduïr un 9 per cent el consum energètic i un 16 per cent els gasos que provoquen el canvi climàtic.

L’Ajuntament posarà en marxa uns radars mòbils que mesuraran les emissions d’un vehicle i es quedaran amb la seva matrícula. Això servirà per advertir el propietaris de les emissions que està llançant a l’aire de la ciutat, sense sancionar-lo.

Però al final l’Ajuntament vol treure dels carrers els vehicles que emeten més òxids de nitrògen i partícules de menys de 10 micres, perquè la presència d’aquest tipus de contaminació a l’aire de la ciutat està per sobre dels nivells permesos per la UE. Per fer-ho, la inspecció tècnica de vehicles (ITV) hauria de mesurar també aquest tipus de contaminants i no només les emissions de CO2 com fins ara.

Objectius del pla

Per facilitar la substitució dels vehicles contaminants per altres de nous, el Govern central hauria d’impulsar un pla “e-Renove” que la cinquena tinent d’alcalde, Imma Mayol, considera imprescincible. Mayol creu que jubilar els cotxes contaminants de més de 10 anys no és missió impossible, perquè ara la mitjana d’edat dels cotxes que circulen pels carrers de Barcelona és de cinc anys.

El Pla d’Energia, Canvi Climàtic i Qualitat de l’Aire 2011-2020 inclou 108 projectes i té quatre objectius globals: reduir un 9% el consum energètic de la ciutat, un 16% els gasos d ‘efecte hivernacle, un 25% les emissions d’òxid de nitrògen (NO2) i un 41% les de partícules de menys de 10 micres (PM10).