Al vespre a l’aeroport del Prat només s’enlairaven i aterraven vols amb origen o destinació a Andalusia, que és l’única part de l’espai aeri espanyol que ha operat al llarg de la tarda. Fins les 21.15 h, s’havien cancel·lat 51 vols al Prat: 18 arribades i 33 sortides. Aena calcula que uns 20.000 passatgers s’han vist afectats al Prat per l’aturada dels controladors. Segons Eurocontrol, els aeroports del Prat, Barajas, Palma i Gran Canària no tornarien a operar fins demà a les 8 h.

Però a les 22 h, en incorporar-se el torn de nit, el 50% de la plantilla de la torre de control del Prat s’ha posat a treballar. Això ha permès que es comenci a normalitzar el tràfic aeri des de Barcelona amb altres capitals europees, però no amb Madrid ni les Balears, que continuaven acumulant cancel·lacions i retards. Abans de les 23 h s’havien enlairat tres vols, dos de German Wings i un de KLM, segons Aena. Abans de la mitjanit, la resta de controladors del torn de nit ha tornat a la feina.

Pont frustrat

Més de 760.000 passatgers tenien previst passar avui per l’aeroport del Prat. Aena calcula que uns 15.000 s’han quedat a terra. A tot Espanya, fins les 20 h, s’havien cancel·lat 215 vols, 98 arribades i 117 sortides.

La direcció d’Aena recomana a tothom que hagi de volar avui que, abans d’adreçar-se a l’aeroport, es posi en contacte amb la seva aerolínia per saber si el seu vol podrà enlairar-se. A hores d’ara són ja milers els passatgers atrapats al Prat i els principals aeroports espanyols, cercant davant dels taulells de les aerolínies una alternativa per marxar de vacances.

La resposta de les aerolínies

Iberia ha cancel·lat ja tots els seus vols fins demà a les 11 h. Vueling ha optat per anar cancel·lant de forma progressiva els seus vols a Maó, Barajas i París-Orly, i a hores d’ara no sap quan podrà normalitzar les seves operacions.

Spanair ha cancel·lat 65 vols fins les 21.30 h, inclosos alguns que s’havien d’enlairar demà al matí. L’aerolínia catalana ofereix el reemborsament del bitllet, però no pot oferir recol·locacions fins diumenge o dilluns, perquè els vols de demà ja anaven plens.

Swissair està allotjant en hotels els seus passatgers afectats, mentre que Alitalia remet els seus directament al Ministeri de Foment.

El pont aeri entre Barcelona i Madrid està tancat des de les 18.30 h. Renfe ha reforçat amb més de 2.000 places els seus serveis de llarga distància, de les quals unes 800 corresponen a l’AVE Barcelona-Madrid.

Militarització de l’espai aeri

El ministre de Foment, José Blanco, ha convocat un gabinet d’urgència per fer front a la crisi de l’espai aeri. Hores més tard s’hi han unit la ministra de Defensa, Carme Chacón; el vicepresident Alfredo Pérez Rubalcaba i el cap de l’Estat Major de l’Aire. El president d’Aena ha exigit a tots els controladors que abandonin el seu “xantatge” i tornin immediatament a la feina. L’abandonament injustificat del seu lloc de treball pot comportar responsabilitats civils i penals, per les quals els operadors s’arrisquen no només a perdre la feina sinó també a 10 anys de presó.

Atès que els controladors no s’han avingut a tornar a la feina, el ministre ha anunciat que el Ministeri de Defensa es faria càrrec de la navegació aèria civil a partir d’aquesta nit. La militarització dels centres de control dels aeroports es podia fer efectiva des de les 21.30 h, amb l’entrada en vigor del decret aprovat avui mateix pel Consell de Ministres. A aquesta hora, els dispositius militars ja eren a punt per entrar a les torres de control dels aeroports i obligar els controladors a reincorporar-se a la feina, sota pena de ser condemnats a penes de vuit anys de presó per un delicte de sedició. La Fiscalia de Madrid ja ha obert diligències per inculpar els controladors per aquest delicte.

Uns minuts més tard, el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, ha signat l’ordre per la qual traspassa provisionalment a l’Exèrcit el comandament de les torres de control aeroportuàries. L’ordre entra en vigor en el moment en què es publiqui al BOE, aquesta mateixa nit. Per fer-la efectiva, diversos equips de controladors militars es dirigeixen ja cap als aeroports de Barcelona, Madrid, Sevilla i Gran Canària. Tanmateix, l’associació de controladors militars adverteix que ells no disposen necessàriament del títol comunitari que els permetria gestionar el tràfic civil.

El vicepresident del Govern, Alfredo Pérez-Rubalcaba, ha comparegut a les 23.30 h per anunciar la militarització del control de l’espai aeri. Amb l’assumpció per part de Defensa de la navegació aèria en l’àmbit civil, l’organització, planificació, supervisió i control de la feina dels controladors queda en mans d’aquest departament.

El decret aprovat avui pel Consell de Ministres també obliga els controladors que es posin malalts a acreditar-ho amb un metge en el seu mateix lloc de treball. Fins ara, Aena només podia comprovar l’estat de salut dels controladors enviant metges a casa seva. Avui, el Ministeri de Foment i els serveis de salut ja han enviat metges a tots els aeroports, atès que són un 90% els controladors que al·leguen que l’estrès i les taquicàrdies els impedeixen treballar.

Situació als altres aeroports catalans

Fins ara, l’aeroport de Girona només ha hagut de cancel·lar un vol i posposar un altre per demà. Però n’hi ha set més pendents d’aterrar-hi, que en principi seran desviats a aeroports francesos. El de Lleida resta al marge del conflicte dels controladors aeris perquè no depèn d’Aena sinó de la Generalitat.