La primera pedra es col.loca 21 anys després que el projecte s'ideés i sis anys després que s'aprovés el planejament urbanístic. La crisi econòmica i especialment la immobiliària però, ha acabat frenant les aspiracions municipals que havien de permetre construir una estació intermodal, pisos i un edifici emblema projectat per Frank Ghery. De tot allò, l'únic que tira endavant és l'estació i l'estructura de vies i accessos que avui es començaran a construïr a mans d'una gran UTE i amb una inversió de 589 milions d'euros. Ara mateix és la prioritat urbanística a Barcelona. L'estació de la Sagrera culminarà el procés de transformació més important que ha experimentat la ciutat des de la construcció de la Vila Olímpica l'any 1992. El govern municipal ha hagut d'alçar la veu més d'una vegada per defensar aquestes obres. L'altra cavall de batalla ha estat el sistema de finançament de l'estació marcat a Madrid en una reunió a tres bandes. Finalment una part dels diners els posava adif, l'altra part anava a càrrec de l'estat i una tercera part, destinats als arranjaments finals, es deixava en mans de les plusvàlues, un cop s'obtinguessin. L'estació tindrà diferents nivells, els superior per l'AVE i els autobusos. Un altre nivell per accedir a rodalia, metro i bus i un ampli vestíbul a més d'un aparcament per a 2.500 vehicles. Les vies es cobriran i es convertiran en un parc.

Es tracta del projecte de soterrament ferroviari més gran d’Europa. La nova estació estarà construïda a diferents nivells per on passarà l’alta velocitat, els trens de Rodalia i el metro. Quan estigui en funcionament, la nova estació acollirà 100 milions de persones l’any.

La primera pedra es col·loca avui a les tres de la tarda. Han passat 21 anys des que es va idear el projecte i sis des que es va aprovar el plantejament urbanístic. La crisi econòmica, i especialment la immobiliària, però, han fet canviar el projecte inicial que volia construir una estació intermodal, pisos i un edifici emblema projectat per l’arquitecte Frank Ghery. L’únic que farà és l’estació i l’estructura de vies i accessos .